Shanghai aan onze voeten en stagedag 1! - Reisverslag uit Sjanghai, China van De meiden Zadkine en de Hogeschool Rotterdam - WaarBenJij.nu Shanghai aan onze voeten en stagedag 1! - Reisverslag uit Sjanghai, China van De meiden Zadkine en de Hogeschool Rotterdam - WaarBenJij.nu

Shanghai aan onze voeten en stagedag 1!

Door: Maria, Stephanie, Dianne en Laura

Blijf op de hoogte en volg De meiden

07 November 2016 | China, Sjanghai

Je kent het wel…Chinese toeristen die in onze stad rondlopen met grote camera’s en overal foto’s van maken. Gisteren was dan de dag aangebroken dat wij op die manier Shanghai konden gaan ontdekken.

Na de karaoke van de avond ervoor mochten we lekker uitslapen; welgeteld tot 08:00 uur in de morgen. Na het ontbijt moesten we verzamelen en zijn wij om 09:00 uur vertrokken naar de eerste plaats op ons programma: de Yu Yan Garden. Dit is een tuin, of beter gezegd een doolhof met Chinese kunst, authentieke gebouwen en souvenirwinkeltjes. Als je je dan nog niet in China waant, dan weten wij het ook niet meer.

We hebben ongeveer een uurtje in de Garden gelopen en hebben natuurlijk veel foto’s gemaakt. Ook werden er veel foto’s van ons gemaakt, wij zijn een attractie op zich. Vaak durven Chinese mensen ons niet te benaderen maar proberen ze stiekem een foto van ons te maken. Als we laten merken dit niet erg te vinden komen er ineens wel héél veel mensen met camera’s op ons af… We voelen ons bijna celebrities hier!

Na ons bezoek aan de Garden zijn we met de metro naar de stad gegaan. Hier hebben we eerst geluncht bij de McDonalds. Een lekkere vette hap zoals we die in Nederland gewend zijn! Dat ging er goed in! McFlurry’s zijn hier wel wat anders, die bevatten namelijk popcorn. Het volgende punt op de agenda was ons bezoek aan de TV-tower, het hoogste gebouw van Shanghai. Het ziet er een beetje uit als de Euromast. De bezoekers hebben hier op 263 meter hoogte het mooiste uitzicht over de hele stad. In de TV-tower konden wij op een glazen vloer lopen en Shanghai lag hierdoor letterlijk aan onze voeten.

Het derde punt op onze agenda was het kijken naar de skyline van Shanghai. We hebben hier een uurtje gestaan, waardoor we de stad hebben gezien in daglicht én in het donker. De TV-tower en de andere gebouwen konden wij van een afstand bewonderen in de mooiste kleuren en de felste lichten. Na een stevig avondmaal gingen we weer met de metro naar huis. We gingen vroeg naar bed, want de volgende ochtend zou onze stage beginnen in het ziekenhuis.

Vanochtend zaten we alweer om 7 uur aan het ontbijt. De stage zou vandaag gaan beginnen! Om 07:45 werden we opgehaald en zijn we gaan wandelen richting het ziekenhuis: Shanghai Zhoupu Hospital. Dit is ongeveer een half uurtje lopen vanaf onze campus. Eenmaal daar aangekomen werden we hartelijk ontvangen en naar onze afdeling begeleid. Vandaag stonden we op de Algemene Chirurgie. Een lieve verpleegkundige heeft ons de afdeling laten zien en een presentatie gehouden over de PICC-line (een soort canule in je bovenarm). Na de presentatie was het tijd voor maarliefst 2.5 uur lunchpauze. Tijdens deze pauze kleden de verpleegkundigen zich om in hun pyjama’s en gaan ze even tukken. Wij dus ook! Als echte Chinezen hebben we de gordijnen van onze kamer dichtgedaan en hebben we met ons hoofd op tafel een uiltje geknapt. Na deze ellende lange pauze was het tijd voor deel 2 van de dag. Een Chinese arts (de knapste van het ziekenhuis, ja ja. Goed voor elkaar ;)) heeft ons uitleg gegeven over de lever en galstenen. Om de dag af te sluiten heeft Satenik (een van onze studenten) een Chinese alternatieve geneeswijze aan den lijve mogen ondervinden. Ze kreeg namelijk 7 cups van bamboe op haar rug. Dit wordt ook wel ‘cupping’ genoemd. Het zou goed moeten zijn voor de bloedsomloop en om vocht af te drijven. Hierdoor zal ze de komende dagen met mooie, paarse cirkels op haar rug rondlopen. Na het cuppen mochten we weer naar de campus terug.
De avond hebben we afgesloten in een lokaal restaurantje. Een beetje zoals de wok-to-go in Nederland. Vanavond mogen we dan éíndelijk genieten van een avondje rust op de kamer. Iedereen is toch wel moe inmiddels. We hebben elke dag zó veel nieuwe indrukken te verwerken dat ons hoofd schreeuwt om witte muren en een kopje thee. Dit is ook de reden dat veel blogs pas voor ons in de ochtend online komt, in de avond zijn we vaak te moe om jullie nog op de hoogte te brengen. Door slechte wifi komen de foto’s ook niet lekker door, maar we blijven het proberen!

Morgen krijgen we les over de Chinese kruiden en gaan we (dachten we) naar een museum. Voor nu wensen wij jullie met onze slapende spleetogen een fijne dag toe. Wij gaan lekker genieten van onze vrije avond. Aju paraplu! Want het regent. Bleh.