Reisverslag van Woensdag en Donderdag! - Reisverslag uit Sjanghai, China van De meiden Zadkine en de Hogeschool Rotterdam - WaarBenJij.nu Reisverslag van Woensdag en Donderdag! - Reisverslag uit Sjanghai, China van De meiden Zadkine en de Hogeschool Rotterdam - WaarBenJij.nu

Reisverslag van Woensdag en Donderdag!

Door: Helen & Satenik en Daimy & Caitlin

Blijf op de hoogte en volg De meiden

11 November 2016 | China, Sjanghai

Woensdag! Alweer een hele week voorbij in het drukke Shanghai! De dag begon, zoals elke dag, weer erg vroeg. Vandaag gingen we een dagje meekijken op de afdeling ‘Neurosurgery’ en ‘Thoracic surgery’. We zagen hoe een patiënt met een heupfractuur zomaar werd opgetild en op een ander bed werd gelegd om naar de OK gebracht te worden door een aantal mensen. Dit zag er erg pijnlijk uit voor de patiënt, dus toen kwamen wij op het idee om te laten zien hoe wij in Nederland iemand verplaatsen naar een ander bed. Het leek goed over te komen waarom wij in Nederland het zo doen, ondanks de taalbarrière. Ook wilden zij aan ons laten zien hoe zij het deden en vonden we het een goed idee om ze na te doen. Dit leidde tot wat zere ruggen, aangezien de bedden van de Chinese ziekenhuizen niet hoger kunnen worden gezet. Na wat lessen van artsen over heupfracturen en pneumothoraxen was het tijd om ons klaar te maken voor een avondje flink fancy uitgaan! Na een heerlijke maaltijd gekookt door onze lieve docenten gingen we naar de Hyatt, het een na hoogste gebouw in Shanghai (ofwel, de blikopener) op de 92e etage was het ladies night. Dit betekende gratis entree voor de ladies, met gratis champagne tot 22.30. En dit met een uitzicht over heel Shanghai in het donker! Na wat mannenharten op hol te hebben geslagen met onze charmes en danskunsten, moesten we weer thuis zien te komen, wat moeilijker bleek te zijn dan gedacht. We hebben anderhalf uur (!!) rondgereden in de taxi’s met een knallende blaas en een chauffeur die geen woord Engels sprak. Zie dan maar eens uit te leggen waar je heen moet… Gelukkig kwamen we uiteindelijk op de goede plek aan, maar was de prijs inmiddels opgelopen tot boven de 200 yuan. Dit vonden wij teveel en omdat we door hadden dat de taxichauffeurs op een gegeven moment rondjes aan het rijden waren, gaven we maar 150 yuan. Hier waren ze alleen niet erg blij mee, wat volgde was een partij duwen om door ons hek heen te komen. Volgende keer toch maar wat eerder de metro pakken… Na die ‘night-workout’ konden we eindelijk lekker gaan slapen om on op te laden voor de volgende dag in het prachtige Shanghai!

Je zou denken dat we gewend zouden raken aan het vroeg wakker worden, maar helaas. Vanochtend vroeg zaten we weer met kleine oogjes aan het ontbijttafel. Om 8.00 uur zaten we in de schoolbus weer verder te slapen onderweg naar een traditioneel Chinees ziekenhuis, genaamd Gongli Hospital. We werden begeleid naar het apotheek gedeelte, waar we uitleg kregen van een doctor. We kregen van alles in onze handen, van gedroogde rozen en schorpioenen tot schildpadden schilden en dinosaurus botten. Waar de natuur wel niet goed voor is! De rondleiding ging verder in een minimuseum van het ziekenhuis zelf, hier kregen we uitleg over traditioneel diagnosticeren. Ze kijken naar je gezicht en je tong en kunnen aan je pols voelen of je lichaam in evenwicht is. Hiermee bedoelen ze of je yin en yang in balans zijn. Ieder orgaan heeft zijn eigen yin en yang. Het yin is het koude en het yang het warme. We zijn toen naar de behandelruimtes gegaan, hier werd de kunst van acupunctuur voorgedaan op 3 studenten. Caitlin had kiespijn en kreeg 2 naalden in haar handen en 4 rond haar nek. Stephanie had rugpijn en kreeg er 9 in haar onderrug en 1 in haar hand en Merel wou wat kilootjes kwijt en kreeg er 6 is haar oor om haar hongergevoel weg te nemen. Daarna gingen wij naar boven om een doctor echt te zien diagnosticeren. We bleven niet lang en waren al snel weer ‘thuis’ aan het lunchen. Na de lunch mochten we weer met onze schoolbus naar een traditioneel Chinese medicijnen museum. Hier werden we persoonlijk begeleid door alle drie de verdiepingen van het museum door een mevrouw, haar vertaalster en de directeur van het museum. Ze vertelden ons uitgebreid over de geschiedenis van acupunctuur en hoe de leer van medicijnen is ontstaan, ook kregen wij veel verschillende medicijnen te zien. De rondleiding werd afgesloten met, jawel, nog een groepsfoto. Na het museumbezoek hadden we allemaal even een oppepper nodig voordat we weer verder gingen met ons drukke schema. We gingen gezellig met zijn allen wat eten bij een Chinese fastfood restaurant. Al was het eten aan de vette kant, we hadden de energie wel nodig, Helen had zelfs twee maaltijden nodig! Na het eten ging we naar het circus ERA Intersection of Time. We zaten vol verbazing te kijken hoe talentvol de Chinezen zijn! We zagen heel veel verschillende acts, die met de minuut gevaarlijker werden. Acht dames op één fiets en acrobaten die door de lucht vlogen tot zeven motors in een kleine ronde kooi en een prachtige, romantische dans hoog in lucht met linten, waarbij Laura zelfs met tranen in haar ogen zat. Het was een mooie afsluiten van de dag en zeker een avond om niet te vergeten. Het was natuurlijk niet China geweest als we niet nog een groepsfoto moesten maken voor de ingang van de circus met twee wildvreemde chinezen. Na een laatste busrit naar huis, lagen we heerlijk in bed te slapen, wachtend op wat China ons morgen zal brengen!

• 11 November 2016 - 14:22

Olga Hofman:

Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen over de ladies night. Heeft de acupunctuur ook effect gehad op Stephanie haar rug? Dat zou wel fijn zijn.
    Leuk om jullie zo te volgen en de verhalen te lezen. Kijk al uit naar het verhaal van morgen met Dr McDreamy...

• 11 November 2016 - 17:26

Monique:

Hallo meiden, wat een super avontuur en zeker ook leerzaam
    wij lezen jullie verhalen met heel veel plezier dank jullie daarvoor.

• 11 November 2016 - 18:18

Christine Le Comte:

Wat leuk om jullie zo te volgen! Veel plezier tijdens deze mooie en leerzame reis.

• 11 November 2016 - 22:46

Danielle Von Burg:

Wow, wat een ervaringen. Onuitwisbare herinneringen ! Erg leuk om te lezen wat je (jullie) allemaal doen daar. Groetjes uit het koude kikkerlandje. Het vriest hier inmiddels ('s avonds) dus geniet maar lekker van de zon, voor je t weet kunnen jullie de sjaals en handschoenen weer aan hier ;-)
    Groetjes, Daniëlle (Tante van Daimy)